polski english

Krzywa Wieża w Pizie

30-10-2011

Raz na jakiś czas warto wchodzić na stronę internetową tanich linii ponieważ czasem można upolować tanie bilety. Nam udało się kupić bilety do Pizy za 20 funtów od osoby za bilet w dwie strony, czyli chyba całkiem tanio. Zaplanowaliśmy że pojedziemy na dwa dni i zwiedzimy Pizę i Florencje. Niestety wieczorem przed wyjazdem dostaliśmy maila od linii lotniczych że nasz lot został odwołany ze względu na strajk pracowników na włoskich lotniskach. Mieliśmy do wyboru zwrot pieniędzy za bilety lub przebookować bilet na inny dzień. Wybraliśmy druga opcje, ale musieliśmy zrezygnować z Florencji ( za mało czasu).

Zdjęcia Krzywej Wieży w Pizie znajdziecie w galerii

Lot mieliśmy o 6.30, a po 8 rano już wylądowaliśmy. Na głównej hali lotniska jest kasa gdzie można kupić bilety na autobus i pociąg do centrum. Na stronie internetowej lotniska www.pisa-airport.com można znaleźć informację na temat transportu z dokładnym rozkładem jazdy do głównych miast Toskanii takich jak Piza, Florencja, Siena Lucca . Za bilet na autobus do centrum zapłaciliśmy 1.10 euro centów, przystanek znajduje się naprzeciwko wyjścia z lotniska (CPT –transport miejski miasta Piza) są to autobusy miejskie – linią która dostaniemy się do centrów to Lam Rossa. Warto upewnić się u kierowcy czy jedzie do centrum i trzeba pamiętać o skasowaniu biletu. Po 10 min jazdy  wysiedliśmy na Pizza del Duomo zwane także Campo dei Miracoli (Pole cudów). Jest to główna cześć miasta i poza nią tak naprawdę nie ma co zwiedzać. Pizza del Duomo została wpisana do UNESCO w 1987 roku. Naprawdę widok robi wrażenie jak z bajki zielona trawa, piękne średniowieczne budowle które przetrwały bombardowanie podczas II wojny światowej. Na placu znajduję się Katedra, Baptysterium, Camposanto i Wieża.

W obrębie Campo dei Miracoli znajduje się dużo barwnych straganów , sklepików gdzie można nabyć wszelakiego rodzaju pamiątki: magnesy, koszulki, torby, biżuterię, makarony, oliwę itp. Żeby uniknąć kolejek na Krzywą Wieżę można kupić bilet on-line - trzeba go kupić z 15 dniowym wyprzedzeniem ale wychodzi 2 euro drożej. Bilety kupuje się na konkretną godzinę więc w przypadku spóźnienia lub jak w naszym przypadku odwołania lotu bilety przepadają.

Jako że Krzywa Wieża jest główną atrakcją turystyczną przed wyjazdem wyobrażaliśmy sobie duże kolejki przed kasą biletową, ale po przybyciu okazało się że kolejki nie było. Wejście na Krzywą Wieżę jest z grupowe z przewodnikiem i jest limitowane czasowo. Grupa ma 30-40 minut w zależności od godziny wejścia. My kupiliśmy bilety na zwiedzanie pozostałych obiektów na Campo dei Miracoli, a najlepszych chyba rozwiązaniem jest zakup całego pakietu.

Wejście na Krzywą wieże nie było dla mnie łatwe, bo naprawdę jest krzywa i ciężko mi było utrzymywać poziom, widziałam ze w sumie kobiety mają z tym większy problem niż mężczyźni. Budowa Krzywej wieży w Pizie (Leaning Tower of Pisa) została rozpoczęta w 1173 jako dzwonnica (kampanila) katedralna. Należy ona do kompleksu zabudowań w stylu romańskim. Wieża zaczęła się przechylać już kilka lat od rozpoczęcia budowy ponieważ została ona usytuowana na niestabilnym podmokłym gliniastym gruncie. Wieża ma wysokość około 55 metrów ( 300 stopni ale nie liczyłam) i jest odchylona od pionu o około 5m. Całość zbudowana jest z białego marmuru, a schody są wyszlifowane i śliskie, co również utrudnia wchodzenie. Jest to spowodowane dużą liczbą turystów, wieżę rocznie odwiedza ok. 10 milionów ludzi. Torby trzeba oddać do przechowalni 10 minut przed wejściem na wieżę , przechowalnia jest za darmo, znajduje się koło kasy biletowej.

Następnym obiektem który zwiedzaliśmy była katedra Santa Maria Assunta. Należy pamiętać ze gdy wchodzimy do katedry ramiona powinny być zakryte jeżeli nie mamy żadnej chusty pani przed wejściem wręczy nam darmowy „fartuszek” .Budowę tej katedry w romańskim stylu rozpoczęto w  1064-1118r, po pożarze w 1595 roku katedrę odbudowano w 1604. Wykonana jest z marmuru o różnych odcieniach. Wnętrze katedry robi naprawdę niesamowite wrażenie. Najcenniejsze zabytki to południowe drzwi wykonane z brązu, mozaika Chrystus w Majestacie w apsydzie i ambona autorstwa Giovanniego Pisano.

Następnie udaliśmy się do okrągłego baptysterium (największe w Włoszech) poświęcone św. Janowi Chrzcicielowi budowano od 1152 r. aż do XIV w. Budowana w stylu romańskim kopuła ukończona później w stylu gotyckim. Wewnątrz podziwiamy marmurową chrzcielnice Guida Bigaralliego oraz ambonę Nicoli Pisano.
Kolejnym punktem  do zwiedzania jest Campo Santo Monumentale, jest to cmentarz który powstał na świętej ziemi z  Golgoty sprowadzonej do Pizy z wyprawy. Podobno ciała pochowane w tym miejscu obrócą się w proch po 24 godzinach. Na koniec zaliczamy jeszcze muzea które znajdują się w obrębie Campo dei Miracoli. Museo dell'Opera del Duomo gdzie przechowywane są skarby katedry i baptysterium oraz Museo delle Sinopie  gdzie podziwiamy szkice fresków które ozdabiały mury Campo Santo. Jeszcze chwile relaksujemy się na trawce podziwiamy widoki i ruszamy w drogę.

Niedaleko od pola cudów znajduje się mnóstwo restauracji gdzie można skosztować kuchni włoskiej . Ceny i poziom świadczonych usług są zróżnicowane. My wybraliśmy jedną z tańszych restauracji a z jedzenia byliśmy średnio zadowoleni. Idąc w kierunku dworca głównego warto wybrać się do polecanej przez przewodniki lodziarni: La Bottega del Gelato, znajduje się ona na Pizza Garibaldi .przechodząc przez most Ponte di Mezzo kierując się prosto dotrzemy do dworca głównego skąd autobusem linii Lam Rossa w kilka minut dostajemy się na lotnisko. Lot powrotny był o 22.15  także naprane jest dużo czasu żeby zwiedzać, cieszyć się i relaksować.

Zapraszamy do galerii

Ciekawe wydarzenia

Sonda

Obawiasz się wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej?
 Tak
 Nie
 Nie mam zdania

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje, wybierz interesujące Cię kategorie i podaj swój adres e-mail.